آن چه که باید در مورد نت های عطر و دسته بندی رایحه های عطر بدانیم

آن چه که باید در مورد نت های عطر و دسته بندی رایحه های عطر بدانیم

5,0 rating based on 1,234 ratings

نت های میوه ای، گلی و مشکی و چوبی مهم ترین نت های استفاده شده در عطرهای مردانه و زنانه است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نت های عطر و دسته بندی رایحه های عطر آشنا کنیم.

 

نت های برتر(Top Note)

نت های برتر لایه ی بالایی یک عطر را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر، نت های برتر، رایحه هایی است که شما بعد از پاشیدن یک عطر تشخیص می دهید. اولین نت ها در شکل دادن به داستان یک عطر نقش  مهمی دارند. نت های برتر معمولا به سرعت تبخیر می شوند و فقط در پنج یا پانزده دقیقه اول می مانند. هدف اصلی نت های برتر دادن بو اولیه و سپس انتقال آرام به قسمت های بعدی عطر است. از نت های ابتدایی پرطرفدار میتوان لیمو، نارنج، پرتقال،  اسطوخودوس ورز را نام برد.

نت های میانی(Heart Note)

همان طور که از نام آن ها  پیدا است  نت های میانی، قلب عطر را تشکیل می دهند. عملکرد آن ها به این گونه است که برخی از رایحه های برتر را حفظ کرده و ضمن ایجاد رایحه های جدید، باعث ایجاد ترکیبی مناسب می شوند. برای بررسی بیشتر نت های عطر و دسته بندی رایحه های عطر باید با نت های میانی نیز آشنا شوید.

نت های میانی به عنوان یک بافر برای نت های های پایه عمل می کنند،که ممکن است به خودی خود خوشبو نشوند. از آن جایی که نت های میانی  حدود 70 درصد کل عطر را تشکیل میدهند، معمولا بیشتر از نت های برتر طول می کشند. مدت زمان تقریبی که نت های میانی طول می کشد، بین بیست تا شصت دقیقه است و نت های میانی بیشتر شامل یاس، شمعدانی، نرولی، یلانگ یلانگ، فلفل و هل است.

نت های پایه(Base Note)

همراه با نت های میانی، نت های پایه، پایه ی عطر را تشکیل می دهند. آن ها ضمن افزودن عمق و رزونانس بیشتر، باعث تقویت نت های سبک تر می شوند. نت های پایه از آن جایی که پایه و اساس عطر را تشکیل می دهند، نت های بسیار غنی، سنگین و ماندگار هستند. نت های پایه بعد از گذشت حدود سی دقیقه وارد میدان می شوند و همراه با نت های میانی برای ایجاد رایحه عطر کار می کنند.

رایحه های پایه تا شش ساعت می توانند دوام داشته باشند. محبوب ترین نت های پایه شامل وانیل، کهربا، مشک، پاتچولی،  روایح چوبی،  چوب صندل و سدر است. تا اینجای کار با نت های عطر آشنایی پیدا کردید.

آشنایی بیشتر  با نت های عطر و دسته بندی رایحه ها

 

در ابتدای مطلب نت های برتر و میانی و پایه را برای شما بررسی کردیم و در ادامه مطلب به منظور آشنایی بیشتر با نت های عطر و دسته بندی رایحه ها به طور ریزتر رایحه هایی که در این نت ها استفاده می شود را بررسی می کنیم.

نت های تازه

از نت های تازه می توان  رایحه های سبک و مرکبات را نام برد که باعث میشود ما آنها را به عنوان نت های پر طرفدار نام ببریم. رایحه هایی مثل پرتقال و ترنج به عطر طراوت و شیرینی می بخشند در حالی که لیمو و ترنج تلخی بیشتری به عطر می دهند.

نت های گلی

رایحه های گل یک حس طبیعی را به عطر اضافه می کنند. نت های گلی اغلب در قلب عطر جای گرفته اند و می توانند با رایحه های برجسته تر ترکیب شوند. گل یاس و گل های سفید از رایحه های محبوب نت های گلی  هستند، در حالی که یلانگ یلانگ حس گرمسیری به عطر می بخشد.

نت های میوه ای

نت های میوه ای معمولا به عنوان نت های میانی مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا به راحتی با سایر نت ها ترکیب می شوند و می توانند عمق بیشتری به رایحه اضافه کنند. به عنوان مثال شاه توت رایحه ای غنی از نت های میوه ای است. از سیب و توت فرنگی می توان به عنوان  رایحه هایی نام برد که به عطر یک رایحه شیرینی خاص و آبدار تند می دهند.

نت های ادویه ای

رایحه های ادویه ای برای اضافه کردن گرما و قدرت به رایحه استفاده می شوند و با نت های گلی در قلب یک عطر ترکیب می شوند. از نت های ادویه ای می توان دارچین، جوز هندی،  رزماری و ریحان را نام برد.

نت های چوبی

صندل چوب و خس خس دو نت چوبی است که اغلب در پایه ی عطر و برای تقویت عمر عطر استفاده می شود. در حالی که بیشتر نت های چوبی از کیفیت خاکی برخوردار هستند، برخی رایحه ها مثل چوب سدر و عود رایحه ای دلپذیر را ارائه می دهند.

نت های مشکی

نت های مشکی اغلب در نت های پایه ی یک عطر یافت می شوند. از نت های مشکی، برای افزایش مدت زمان زمان رایحه استفاده می کنند. مشک ها داری انواع مختلف هستند، از مشک مشکی تا مشک کشمیر، هرکدام یک ویژگی منحصر به فرد به عطر می دهند.

سخن پایانی

نت های عطر نقش مهمی در جذابیت یک عطر و تعامل آن ها با پوست ایفا می کنند. بدون ترکیب نت های مختلف،  عطرها بویی خوشایند نخواهد داشت. نت های عطر و دسته بندی رایحه ها را مورد بررسی قرار دادیم. از آن جایی که نت های زیادی وجود دارد،  انتخاب مواردی که دوست دارید می تواند چالش برانگیز باشد.

Bestwiki وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.