جشنواره های مهم سینمایی در دنیا

جشنواره های مهم سینمایی در دنیا

5,0 rating based on 1,234 ratings

جشنواره های مهم سینمایی

نگاه به آثار سینمایی دنیا اگر مرجعی برای بررسی آن ها نباشد ،معیاری برای قضاوت باقی نمی ماند.خوبی جشنواره های روز دنیا این است که ما برترین آثار کشورهای دنیا را باهم بررسی می کنیم.خداوند هم بارها به ما فرموده است که خوب و بد در نظر شما یکسان نباشد.

اکنون در دنیا سالانه جشنواره های مختلفی برگزار می شود که برترین ها را در هر حوزه ای مشخص می کند.در کشور عزیز خودمان هم جشنواره فجر هر ساله با کلی حرف و حدیث برگزار میشود.ما در این مقاله مهم ترین جشنواره های سینمایی دنیا رابررسی میکنیم .

آیا تابه حال به برگزیدگان مهم ترین جوایز سینمایی توجه کرده اید؟

اسکار

مراسمی است که در آن جوایز سالانه آمریکا به بهترین آثار صنعت سینما داده می شود.اولین مراسم اسکار در سال 1929 برگزارشدو تندیس هایی به بازیگران و عوامل تهیه ی یک فیلم سینمایی اهداشد.جشنواره اسکار در حال حاضر از مهم ترین جشنواره ها به حساب می آید.

داوران مراسم اسکار 6000 نفر هستندکه از سال 2000به بعد در سالنی سه هزار نفره به نام تئاتر دالبی ،آثار برتر را در هر حوزه مشخص می کنند.اسکار هم مانند هر مراسم دیگری با انتخاب یک سری عوامل و انتخاب نکردن افراد دیگر همواره مورد نقد قرار گرفته است.

 اگر بخواهیم به مهم ترین آن ها اشاره کنیم باید به اسکار نگرفتن فیلم زیبای رهائی از شاوشنگ اشاره کرد.از بازیگران زن که بیش ترین تعداد اسکار را برنده شده است می توان کاترین هپبورن و اولین بازیگر سیه چرده ای که اسکار را دریافت کرده است کسی جزهتی مک دنیل نیست.

از کارگردانان معروف سینمای هالیوود که جایزه ی اسکار را برنده شده اند می توان مارتین اسکوسیزی و کلینت ایستوود و پیتر جکسون و اسپیلبرگ و جان فورد را نام برد.

در آخر باید از دو فیلم فاخر سینمای ایران یعنی جدایی نادر از سیمین و فروشنده که اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرده اند نام ببریم.

گلدن گلوپ

جایزه ی گلدن گلوپ را مطبوعات خارجی به بهترین تولیدات سینمایی اهدا می کنند.مراسم گلدن گلوپ به طور معمول قبل از اسکار برگزار می شود و محلی برای رایزنی  برندگان احتمالی اسکار شده است.

درسال 2019 واکین فینیکس بهترین بازیگر مرد در تمام جشنواره های معتبر دنیا قرار گرفت.از فیلم های ایرانی که موفق به کسب جایزه ی گلدن گلوپ شده است می توان جدایی نادر از سیمین را نام برد.

بفتا

جایزه ی بفتا را کشور انگلستان به بهترین آثار هنری صنعت سینما می دهد.این مراسم که از سال 1948 تابه امروز شروع به کار کرده است،همواره بهترین ها را در هر حوزه از جمله کارگردانی و فیلم و بهترین بازیگران زن ومرد را مشخص می کند.

از سال 2008 به بعد این مراسم در خانه ی اپرای سلطنتی لندن برگزار می شود.بازیگران مطرح هالیوودی یعنی دی کاپریو به خاطر فیلم از گور بازگشته توانست جایزه ی بفتا و اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند.

هم چنین فیلم آرتیست توانسته است جوایز بهترین فیلم را از اسکار ،بفتا و گلدن گلوپ را از آن خودکند.

ونیز

جشنواره ای است که هر ساله در کشور ایتالیا برگزار می شود.ونیز جزء معتبر سینمای دنیا می باشد.این جشنواره که از سال 1932 شروع به کار کرده است ،از آن زمان تا کنون هر ساله بهترین آثار منتخب را انتخاب و ازآن ها تقدیر به عمل آمده است.

از مهم ترین جوایز  ونیز می توان جایزه های شیر طلایی و نقره ای و جام های ولپی را نام برد.شیر نقره ای به بهترین کار گردانان عرصه ی سینما تعلق می گیرد.

جایزه ی شیر طلایی،جایزه ای می باشد که برای افرادی است که نقش مهمی در سینما داشته اندو از مهم ترین برندگان آن می توان فیلم جوکر را نام برد.

جشنواره برلین

جشنواره کشور آلمان در حوزه صنعت سینما  برلین به حساب می آیدکه هر ساله بهترین های این صنعت را معرفی می کند.از جوایز مهم جشنواره برلین خرس طلایی و خرس نقره ای می باشد.

خرس طلایی به بهترین فیلم و خرس نقره ای به بهترین بازیگران زن ومرد و کارگردانان سینما اهدا می شود.کارگردان بزرگ سینمای ایران اصغر فرهادی در سال 2009 به خاطر فیلم درباره الی ،خرس نقره ای بهترین کارگردانی را ازآن خود کرد.

ازدیگر افتخارات این کارگردان بزرگ ایرانی می توان ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین را نام برد که توانست به طور مشترک خرس نقره ای را تصاحب کند.

جشنواره کن

دیگر جشنواره ی سالانه ای که در فرانسه برگزار می شود کن است . کن یکی از معتبرترین و بهترین رویدادهای سینمایی جهان است.

اولین جشنواره فیلم کن در سال 1939 در جنوب فرانسه برگزار شد.نخل طلا ،با ارزش ترین جایزه ی جشنواره کن است که بهترین فیلم جشنواره تعلق می گیرد.

جالب است بدانید که فیلم پیانیست طلای  کن راهم علاوه بر اسکار،بفتا و گلدن گلوپ تصاحب کرده است.فیلم فروشنده در سال 2016 عنوان بهترین فیلنامه را از جشنواره کن ازآن خود کرده است.

Bestwiki وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.